Logo AMS
Paryż

Paryż

Francja należy do europejskiej czołówki krajów, które korzystają z reklam digital out-of-home. To trzeci – po Wielkiej Brytanii i Niemczech – rynek DOOH w Europie.

Charakterystyka

Obecnie znajduje się w niej 57 tys. nośników DOOH. W 2016 r. wydatki na DOOH wyniosły tam ok. 128 mln euro i były o 14% większe niż w 2015 r. Obecnie wydatki na cyfrową reklamę̨ zewnętrzną stanowią ok. 8–10% całościowych wydatków na outdoor w tym kraju.

 

Najczęściej cyfrową reklamę̨ zewnętrzną można spotkać w punktach sprzedaży (42%), przedsiębiorstwach (24%), transporcie publicznym (11%), centrach handlowych (9%), na stadionach (4,5%), w hotelach (4,5%) oraz na ulicach (4%)61.

Charakterystyka
Sephora (Pola Elizejskie): pod sufitem umieszczony jest pasek z reklamami (m.in. w języku chińskim, angielskim, francuskim). Na stanowiskach kosmetycznych, na licznych ekranach prezentowane są aktualne spoty oraz produkty marek.

Uwarunkowania prawne

Uwarunkowania prawne
Nośniki w Galerii Lafeyette, jednej z najbardziej eleganckich i wizerunkowych galerii w Paryżu [dominowały formy wideo]

Francuskie regulacje dotyczące reklamy zewnętrznej są dużo ostrzejsze niż na polskim rynku. Reklamę zewnętrzną we Francji reguluje prawo Grenelle II z 12 lipca 2010 r. Jego ważnym aspektem jest tzw. reguła gęstości, czyli minimalna odległość pomiędzy pojedynczymi nośnikami reklamowymi umieszczonymi na elewacjach budynków (musi ona wynosić nie mniej niż 40 m2 – zarówno dla cyfrowych, jak i analogowych urządzeń), natomiast maksymalna powierzchnia OOH może wynosić 12 m2 (wcześniej dopuszczano nośniki o wielkości 16 m2).

W Paryżu zaś OOH podlega lokalnemu prawu dotyczącemu przestrzeni publicznej. Jego głównym założeniem jest ochrona krajobrazu miejskiego i przyrodniczego przy jednoczesnej dbałości o wolność gospodarczą oraz wolność do wyrażania swoich poglądów. Ponadto władze stolicy zabiegają o ochronę dziedzictwa kulturowego oraz walkę̨ z wizualnym zanieczyszczeniem przestrzeni.

 

Ze względu na te ograniczenia firmy outdoorowe chętnie wymieniają tradycyjne nośniki na cyfrowe, aby zwiększyć przychody z jednej lokalizacji. DOOH jest w stanie zaprezentować dużo więcej reklam niż tradycyjny citylight lub cityscroll (z możliwością przewijania reklam). Wpisuje się to w światowe tendencje na rynku reklamowym, który odchodzi od nośników analogowych na rzecz cyfrowych wyświetlaczy.

Uwarunkowania prawne
Stoiska marek w Galerii Lafeyette prezentują treści wideo, które przyciągają wzrok klientów

Analiza nośników

Największa liczba ekranów DOOH we Francji znajduje się w punktach sprzedaży np. przy kasach w sklepach, kioskach czy księgarniach. Podobnie jak w Polsce reklama DOOH często też pojawia się we francuskich centrach handlowych. Najczęściej są to wolnostojące nośniki zlokalizowane w najpopularniejszych dużych galeriach.

 

Ścisłe centrum Paryża nie jest też zupełnie wolne od nośników reklamowych. W sercu stolicy spotkamy wiele różnorodnych form cyfrowej reklamy. Jedną z nich są nośniki DOOH umieszczone na sklepowych ekspozycjach czy już w samych sklepach.

Analiza nośników
Nośniki umieszczone w dzielnicy La Defense [dynamicznie zmieniające się reklamy, także wideo]
Analiza nośników
Nośniki w budynku CNIT [co kilka sekund zmieniające się reklamy, także wideo]

Spacerując ulicami Paryża można obserwować różne rozwiązania z dziedziny DOOH zachęcające do odwiedzenia sklepu (np. nośniki wyświetlające wideo, nośniki na specjalnych ruchomych platformach przesuwających się między różnymi poziomami sklepu przyciągające wzrok przechodniów).

 

W sklepach znajdujemy nośniki DOOH oplatające całe ściany, interaktywne stoliki czy kioski. Firma Phenix Digital, która stworzyła sieć 400 połączonych ekranów instalowanych m.in. w witrynach sklepów, kawiarni czy kiosków, podaje, że prezentowane na nich reklamy docierają do 3,3 mln unikalnych kontaktów każdego tygodnia.

Reklamy DOOH w Paryżu

Podobnie jak w Londynie i Berlinie w Paryżu funkcjonuje także sieć DOOH skierowana do przedstawicieli biznesu. Ekrany Executive Channel Network zlokalizowane są w budynkach biurowych, najczęściej w przestrzeniach wspólnych, np. przy wejściach lub windach oraz w holach i na korytarzach. Reklamy pojawiają się tam w towarzystwie informacji ze świata, notowań giełdowych oraz wieści o stanie metra. Nośniki cyfrowe są popularne także na stacjach metra w całym mieście. Nośniki DOOH pełnią nie tylko funkcję reklamową, ale także informacyjną. Wyświetlają informacje dotyczące połączeń i informacje dla podróżnych. Wg. badań firmy (Mediatransport, Publicis), obsługującej reklamę̨ w paryskich środkach transportu oraz na dworcach 91% pasażerów uznało, że ekrany DOOH skutecznie przyciągają uwagę.

W taksówkach (m.in. w Paryżu, Marsylii, Lyonie i Nantes) na ekranach DOOH pasażerowie mogą przeglądać wiadomości firmy medialnej Euronews. Szacuje się, że docierają one do 3,3 mln klientów w ciągu roku. Paryskie rowery miejskie Velib również̇ są obsługiwane przez nośniki digital out-of-home. W Paryżu – jak w większości duz ych miast europejskich – różnorodne nośniki DOOH spotkamy też na lotnisku. Największym operatorem we francuskich portach lotniczych jest firma JCDecaux obsługująca aż 360 citylightów wolnostojących, 250 telewizyjnych monitorów Airport TV (50% treści to informacje z kraju, 50% reklamy) oraz dedykowane konkretnym markom video walle i wielkoformatowy cyfrowy telebim.

Przykłady kampanii

Digital Out-of-Home

To tylko wycinek raportu "Digital Out-of-Home"

W pełnym raporcie:

  • pełna i wyczerpująca charakterystyka DOOH na świecie, w Londynie, Berlinie, Sao Paolo, Paryżu i Polsce,
  • kilkadziesiąt autorskich zdjęć dokumentujących ciekawe nośniki,
  • przykłady nośników i reklam DOOH,
  • dodatkowe dane i zestawienia,
  • ponad 140 stron inspiracji i wiedzy.
POBIERZ PEŁNY RAPORT